Verzekeraars raadplegen sociale media over hun cliënten


Datamining vervangt medische onderzoeken 




















Amerikaanse verzekeraars raadplegen steeds vaker sociale media en andere informatiebronnen om te beoordelen of (nieuwe) cliënten rendabel zijn.  

Zo wordt er gekeken naar wat mensen over zichzelf schrijven op bijvoorbeeld Facebook en Twitter, wat ze met hun creditcard kopen, welke medicijnen ze gebruiken en welke abonnementen ze hebben. In de Verenigde Staten is dit soort informatie gewoon te koop. 

Een voorbeeld…
Het Britse zakenblad The Economist noemt het voorbeeld van een vrouw, die volgens haar medische dossier dement is en de verjaardag van haar zoon is vergeten, maar er op Facebook een uitgebreide vriendenkring op nahoudt en alert reageert. De verzekeraar besloot haar levensverzekering niet over te nemen omdat de vrouw veel gezonder was dan uit het medische dossier bleek. 

Snel en voordelig
In andere gevallen worden verschillende informatiebronnen bij elkaar gevoegd. Met speciale analysesoftware worden op grond van alle verzamelde informatie berekeningen gemaakt om in te schatten, wat voor risico een nieuwe klant vormt, schrijft The Economist. Twee grote Amerikaanse bedrijven die levensverzekeringen verkopen, maken al gebruik van dergelijke analyses, in plaats van medische checks. Medische onderzoeken kosten de verzekeraar een paar honderd dollar en de uitslag laat een paar weken op zich wachten; in deze periode kan de potentiële klant kiezen voor een aanbod van een andere verzekeraar.  

Een informatieonderzoek kost slechts een tiende van een medisch onderzoek en is veel sneller klaar! 

Robin Willi, eigenaar van Rigi Capital Partners (RCP), een bedrijf dat handelt in levensverzekeringspolissen, zegt tegen The Economist dat hij zelf heel voorzichtig is geworden. Als hij junkfood koopt bij de supermarkt, rekent hij dat contant af, omdat hij uit ervaring weet dat informatie over aankopen ook meegewogen worden door verzekeraars.

Hóé openbaar informatie op sociale netwerken is, is te lezen in The Altantic. Op de site WeKnowWhatYoureDoing.com zijn openbare Facebook-updates gerangschikt onder kopjes als ‘Wie heeft er een kater?’, ‘Wie wil er ontslagen worden?’, ‘Wie heeft er een nieuw telefoonnummer?’… 

Zie ook: 




Tidak ada komentar:

Posting Komentar